Loading icon

Nationalt Egyptisk Museum. Turist anmeldelse

Det Nationale Egyptiske Museum (Cairo Egyptian Museum) skal besøges, selvom det skuffer mange. Dette er verdens største lager af oldægyptiske genstande.

En billet til National Egyptian Museum kostede 50 pund (vi betalte ikke for billetten, fordi den var inkluderet i prisen for turen, de gav bare dem til os). Ved indgangen til museet blev vores kameraer og kameraer taget fra os (afleveret til depotrummet) – det er forbudt at tage billeder på museer, så farverne på udstillingerne ikke ødelægges.

Vores guide Melody foretog en rundvisning på museet (sådan er hendes navn oversat fra arabisk). Jeg boede kun på nogle udstillinger. Den mest berømte er Farao Tutankhamons hall. Denne farao var berømt for sin rigdom. Han levede selv meget lidt, kun 18 år gammel, giftede sig som 9-årig og døde under mystiske omstændigheder. Hans mumie blev placeret som en matryoshka-dukke i tre sarkofager. Og sarkofagerne er til gengæld i tre gyldne kasser, og kasserne er i et rum i pyramiden. Vi kiggede på Faraos senge – en ret simpel struktur, dog dekoreret. Et bed er et vandret udspændt fletbed på fire ben i form af dyrehoveder (køer, løver, slanger og så videre). Faraos gyldne trone ligner ikke længere en trone, men en dekoreret gylden firkantet stol. Hvert ornament på udstillingerne minder om og symboliserer noget. Hver genstand havde sit eget formål, og da der var mange formål, var der også mange dekorationer.

Faraos Akhenatens sarkofag blev også vist. Denne farao var berømt for at forsøge at gennemføre en religiøs revolution: i stedet for et væld af egyptiske guder, foreslog han en enkelt og afbildede ham i form af en aseksuel statue. For hvilket de egyptiske præster ikke kunne lide ham og efter hans død beskadigede faraos mumie.

Efter rundvisningen på museet fik vi lidt tid til at inspicere andre udstillinger og tage et foto til minde i museets gårdhave. Vi morede os lidt over romertidens udstillinger – statuerne afbildede romerne ved hjælp af egyptiske symboler. Vi kunne ikke købe postkort og guidebøger i museet til minde – det var meget dyrt. Et postkort kostede 5 pund, og bøger - fra 60 pund.

Guide ture i Kairo og i nærheden