Loading icon

Nasjonalt egyptisk museum. Turistanmeldelse

Det nasjonale egyptiske museet (Cairo Egyptian Museum) må besøkes, selv om det skuffer mange. Dette er verdens største depot av gamle egyptiske gjenstander.

En billett til National Egyptian Museum kostet 50 pund (vi betalte ikke for billetten, fordi den var inkludert i prisen på turen, de ga bare dem til oss). Ved inngangen til museet ble kameraene og kameraene våre tatt fra oss (levert til lageret) – det er forbudt å ta bilder på museer slik at fargene på utstillingene ikke ødelegges.

Vår guide Melody gjennomførte en omvisning på museet (slik er navnet hennes oversatt fra arabisk). Jeg bodde bare på noen utstillinger. Den mest kjente er hallen til farao Tutankhamon. Denne farao var berømt for sin rikdom. Selv levde han svært lite, bare 18 år gammel, giftet seg i en alder av 9 og døde under mystiske omstendigheter. Mumien hans ble plassert som en matryoshka-dukke i tre sarkofager. Og sarkofagene er på sin side i tre gyldne bokser, og boksene er i et rom i pyramiden. Vi så på faraos senger – en ganske enkel struktur, men dekorert. En seng er en horisontalt strukket flettet seng på fire ben i form av dyrehoder (kyr, løver, slanger og så videre). Faraos gyldne trone ligner ikke lenger en trone, men en dekorert gyllen firkantet stol. Hvert ornament på utstillingene minner om og symboliserer noe. Hver gjenstand hadde sitt eget formål, og siden det var mange formål ble det også mange dekorasjoner.

Sarkofagen til farao Akhenaton ble også vist. Denne faraoen var berømt for å prøve å gjennomføre en religiøs revolusjon: i stedet for en mengde egyptiske guder, foreslo han en enkelt og avbildet ham i form av en aseksuell statue. Som de egyptiske prestene mislikte ham for og etter hans død skadet faraos mumie.

Etter omvisningen på museet fikk vi litt tid til å inspisere andre utstillinger og ta et bilde for minne på gårdsplassen til museet. Vi ble litt underholdt av utstillingene fra romertiden - statuene avbildet romerne ved å bruke egyptiske symboler. Vi kunne ikke kjøpe postkort og guidebøker i museet til minne – det var veldig dyrt. Ett postkort kostet 5 pund, og bøker - fra 60 pund.

Guide turer i Kairo og i nærheten